Motie Statiegeld alliantie

Door Arshak Mazloumian op 7 maart 2018

Langzaam maar zeker verandert de wereld in één grote plastic soep. Bermen en bossen liggen vaak vol blikjes en flesjes. En wie kent niet de beelden van de drijvende vuilnisbelten in onze oceanen? Tijd voor actie vindt de PvdA. Wij willen dat ook onze gemeente zichzelf aansluit bij de statiegeld alliantie.

Plastic flesjes en blikjes zijn op dit moment verantwoordelijk voor zo’n 40 procent van het zwerfafval in ons land. Het is afval dat niet wordt verteerd en daardoor een grote belasting vormt voor het milieu, mens en dier. Ook in Enkhuizen. Daarom dient de PvdA een motie in waarin de gemeente opgeroepen wordt lid te worden van de statiegeld alliantie.

“In de Statiegeldalliantie verenigen zich bedrijven, lokale overheden, milieuorganisaties en iedere andere organisatie die het zwerfafval een halt toe willen roepen”. Samen kunnen we de regering oproepen om statiegeld in te voeren op alle PET-flessen en blikjes. In Duitsland, Noorwegen en Denemarken wordt al gewerkt met een statiegeldsysteem voor kleine flessen en blikjes. Hierdoor is de hoeveelheid zwerfafval in deze landen sterk verminderd.

De Statiegeldalliantie moet zorgen voor een structurele oplossing. Door recycling van de blikjes en PET-flessen wordt efficiënter gebruik gemaakt van grondstoffen, waardoor minder CO2 wordt uitgestoten en er minder afval hoeft te worden verbrand.

Zie hier onze motie over de statiegeldalliantie

Arshak Mazloumian

Hey,   Mijn naam is Arshak Mazloumian en sinds de verkiezingen van maart 2018 sta ik bekend als het jongste Enkhuizer raadslid ooit. Dat jaar stond ik onder andere op tegen zwerfaval door met succes een motie in te dienen voor statiegeld op plastic en blik. In de jaren daarna, diende ik onder andere een

Meer over Arshak Mazloumian

Waar ben je naar op zoek?